Kurs montażu - Kierunki - Warszawska Szkoła Filmowa
TRYB NAUKI KADRA PROGRAM REKRUTACJA I OPŁATY

TRYB NAUKI

Nauka na Kursie Montażu odbywa się w systemie zaocznym i trwa 1 rok (2 semestry), obejmujące 16 weekendowych zjazdów. Absolwenci kursu otrzymają odpowiednie ZAŚWIADCZENIA, a ukończenie kursu z dobrymi wynikami ułatwi rozpoczęcie nauki na Wydziale Montażu WSF.

KADRA

Jarek Kupść i Piotr Gorszczyński, opiekunowie artystyczni, wykładowcy

Jarek Kupść : amerykański reżyser, scenarzysta i montażysta polskiego pochodzenia. Urodzony w Warszawie. Filmem fabularnym zajmuje się od 1984 roku. W 1987 roku zamieszkał w USA. Ukończył studia reżyserii i scenopisarstwa na uniwersytecie stanowym w San Francisco. Jego pełnometrażowy debiut, "Recoil" ("Odrzut"), zdobył główne nagrody na licznych festiwalach (min. Woodstock, Dahlonega oraz Wine Country). Za swój film "Kraina snu" ("Slumberland") otrzymał Nagrodę Specjalną na 31. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni, nagrodę Young Screenwriter na Young Film Festival 2006, oraz I nagrodę na 6. Międzynarodowym Forum Niezależnych Filmów Fabularnych w Warszawie (ex quo). Jego ostatnim filmem jest dramat polityczny "The Reflecting Pool" ("Pryzmat zbrodni"), laureat nagrody Best Picture na festiwalu Moondance oraz Specjalnej Nagrody Jury na XX Festiwalu Polskich Filmów w Chicago. Jest również autorem książki "The History of Cinema For Beginners" ("Historia kina dla początkujących"), wydanej w USA, Indiach i Republice Czeskiej.

PROGRAM

Kurs Montażu jest ofertą dla osób, które chcą szybko poznać zasady pracy montażysty a jednocześnie nie potrzebują dyplomu wyższej uczelni. Zaczynamy od podstaw ucząc obsługi  programów do montażu, po czym przechodzimy  przez kolejne etapy wtajemniczenia: montaż reklamy, montaż teledysku, montaż dokumentalny, montaż serialu tv, montaż fabularny.  Szkoła zapewnia dostęp do sprzętu i programów montażowych.

Jest to oferta dla wszystkich, którzy chcą szybko nauczyć się zawodu, uzyskać państwowy certyfikat i znaleźć pracę (ze szczególnym ukierunkowaniem na stacje telewizyjne).

PROGRAM KURSU - ZAGADNIENIA

Historia montażu filmowego i jego znaczenie w kształtowaniu budowania struktury filmu.
Prezentacja fragmentów filmów ilustrujących kluczowe i przełomowe dokonania montażu.
Krótka historia narzędzi przed-komputerowych – moviola, steinbeck, vhs, betacam.
Przedstawienie aplikacji: Avid Media Composer, Final Cut, Adobe Premiere, Media 100, Matrox.
Rozwój Avid Media Composer.
Pierwsze systemy i pierwsze filmy, sytuacja dziś, prezentacja systemów i aplikacji.
Nawiązanie do historii montażu wprowadzenie Avid MC na świecie i w Polsce („Angielski pacjent” - Walter Murch, „Ogniem i mieczem”).
Określenie roli montażu i zadań montażysty.
Rola montażysty w filmie, określenie zasad współpracy z reżyserem (na podstawie materiałów źródłowych z planu).
Podstawowe pojęcia w montażu (syntetyczny, linearny, równoległy, manipulacja czasem, przyspieszanie i zwalnianie).

Avid.
Omówienie aplikacji (interfejs, klawiatura, narzędzia, ustawienia)
Wczytywanie mediów (taśma, pliki / obraz, dźwięk, grafika, napisy, efekty).
Eksport plików do prezentacji wideo i pokaz scen.
Omówienie aplikacji (interfejs, klawiatura, narzędzia, ustawienia).
Wczytywanie mediów (taśma, pliki / obraz, dźwięk, grafika, napisy, efekty).
Eksport plików do prezentacji wideo i pokaz scen.
Przygotowanie materiału (opis, nazwy, katalogowanie, sposób prezentacji).
Narzędzia wspomagające (rozszerzony import >R3D, QT, AMA, Autosynch, batch, transcode, consolidate).

Radziecki montaż eksperymentalny.
Efekt Kuleszowa.
Dżiga Wiertow – Człowiek z kamerą.
Sergiusz Eisenstein – montaż dialektyczny.
Wsiewołod Pudowkin – montaż rytmiczny.
Omawianie sekwencji montażowych w filmach: Pancernik Potiomkin, Październik Matka, Burza nad Azją.

Montaż sceny niemej (z materiału źródłowego).
Przykłady scen i sekwencji z filmów niemych – Generał (Buster Keaton, C. Bruckman).
Przegląd scen niemych, krytyka konstruktywna.
Eksport plików do prezentacji wideo i pokaz scen.
Korekta pracy studentów.

Montaż: dialogi (przykłady scen).
Analiza scen dialogowych statycznych i ruchomych w oparciu o gotowe filmy montowane przez Marcina Bastkowskiego.
Przygotowanie do montażu.
Selekcja materiału, wybór ujęcia, lokatory, zaznaczanie, praca na timeline (w oparciu o materiał źródłowy z planu filmowego).

Samodzielny montaż sceny dialogowej.
Określenie bohatera i tematu sceny.
Budowanie otwarcia i pointy sceny.
Autokontrola jakości i wybór wersji.

Montaż sceny dialogowej na DWÓCH/WIELU aktorów.
Montaż sceny tanecznej (ruchowej).
Kino ruchu: przykłady montażu scen tanecznych (zachowanie ciągłości ruchu).

Budowa sceny otwierającej film.
Jak zaprezentować lokację akcji.
Jak przedstawić bohatera.
Przykłady scen z filmów.
Praca na materiałach źródłowych szkoły.

Montaż telewizyjny – analiza i praktyka.
Sitcom.
Telenowela.
Teatr telewizji.
Dramat godzinny/serial.
Montaż scen z telenoweli.

Montaż dokumentalny – analiza i praktyka.
Sport, Historia, Natura, etc.
Montaż scen z gatunków dokumentalnych.
Montaż gatunków dokumentalnych, sceny, sekwencje, pełna forma (telenowela dokumentalna, film dokumentalny).
Analiza na podstawie filmów montowanych przez Marcina Bastkowskiego.
Praktyczne zadania dla studentów.

Taniec i ruch w filmie i krótkich formach.
Montaż sceny tanecznej i teledysku. Zabawa formą i czasem.
Analiza na podstawie filmu „Kochaj i tańcz” oraz przykładów kina amerykańskiego.
Praktyczne zadania dla studentów.

Rytm montażu: gatunki filmowe - analiza.
Dramat.
Film akcji.
Komedia.
Reklama industrialna – przykłady.
Przedstawienie procesu produkcji danego towaru.

Praktyka montażu na materiałach źródłowych.
Montaż dynamiczny – przykłady: Aleksander Newski, Siedmiu samurajów, Czas Apokalipsy, Szeregowiec Ryan.
Wykorzystanie muzyki w montażu.
Montaż statyczny – przykłady: Yasushiro Ozu, Ingmar Bergman, Aleksander Sokurow, Jim Jarmusch.
Akcja poza kadrem.
Montaż scen złożonych i scen akcji – analiza i praktyka.
„1920. Bitwa Warszawska” - praca na materiałach źródłowych.
„Oficer” - praca na materiałach źródłowych.

Poszukiwanie formy.
Film fabularny, serial, teatr TV, dokument, film eksperymentalny, reklama, teledysk, animacja.
Mieszanie gatunków.
Analiza przykładów i ćwiczenia praktyczne.

Dzień mistrza – Orson Welles.
Omówienie dokonań największego innowatora kina dźwiękowego na przykładach scen z filmów.

Ćwiczenia praktyczne.
Składanie sceny z ujęć bez informacji o ich kolejności.
Budowanie opowiadania filmowego.
Znaczenie kolejności scen w budowaniu dramaturgii i kreowaniu postaci.
Łączenie scen w sekwencje, rytm opowiadania, znaczenie pointy, otwarcie i zamknięcie filmu.
Konkretne przykłady na podstawie filmu „1920. Bitwa Warszawska” i „SĘP”.
Analiza przykładów i podstawowe informacje.
Ćwiczenia praktyczne poświęcone narracji i dramaturgii.
Spoty reklamowe TV - kondensacja informacji przez montaż.
Praktyka montażu na materiałach źródłowych

Dźwięk w filmie.
Rola dźwięku w filmie, praca z efektami dźwiękowymi, rola atmosfery, budowanie klimatu, rola muzyki, jakość dźwięku.
Różnice w pracy nad dźwiękiem w zależności od formy filmowej i pola eksploatacji filmu.
Ćwiczenia – montaż obrazu i dźwięku, praca na samplach, efekty dźwiękowe.

Przygotowanie do post-produkcji.
Efekty kolorystyczne, przygotowanie do FX, kreowanie efektów , współpraca ze studiem dźwiękowym, kompozytorem, dźwiękowcem FX, korekcją kolorów, laboratorium.

Praca zaliczeniowa.
Samodzielne zmontowanie sceny (do 3 minut) w określonym gatunku filmowym, na podstawie materiałów dostarczonych przez wykładowców.

REKRUTACJA I OPŁATY

REKRUTACJA

REJESTRACJA ONLINE

Termin składania dokumentów: do 30 czerwca 2017

Kandydaci przyjmowani są na podstawie złożenia kompletu wymaganych dokumentów do wyczerpania limitu miejsc. Zajęcia rozpoczynamy w październiku 2017 r. Harmonogram zjazdów zostanie podany w terminie do 15 września 2017 r.

Zgłoszenie uczestnictwa w kursie powinno zawierać:

1. Wypełnioną ankietę zgłoszeniową (pobierz ankietę doc, pobierz ankietę PDF)
2. Kopię legitymacji szkolnej, dowodu osobistego lub innego dokumentu ze zdjęciem potwierdzającego tożsamość.
3. Świadectwo ukończenia szkoły (średniej lub gimnazjum).
4.Potwierdzenie dokonania opłaty rekrutacyjnej - 100 PLN (po przyjęciu dokumentów opłata kwalifikacyjna nie podlega zwrotowi).
Zgłoszenia należy dostarczyć do siedziby Warszawskiej Szkoły Filmowej (osobiście, listownie lub przy pomocy poczty elektronicznej).

Kandydaci którzy dostarczyli do szkoły komplet dokumentów otrzymują informację o przyjęciu na kurs lub o wpisie na listę rezerwową. Po przyjęciu na kurs należy, w okresie 7 dni, dopełnić pozostałych formalności:
1. Podpisać umowę o kształcenie.
2. Dokonać opłaty wpisowego.
Przekroczenie 7-dniowego terminu może skutkować utratą miejsca na kursie.

OPŁATY
Wpisowe: 1000 PLN
Czesne: 5800 PLN
Czesne płatne w ośmiu ratach po 725 PLN każda.

TERMINY PŁATNOŚCI CZESNEGO
RATA 1. - do 5-go października
RATA 2. - do 5-go listopada
RATA 3. - do 5-go grudnia
RATA 4. - do 5-go stycznia
RATA 5. - do 5-go lutego
RATA 6. - do 5-go marca
RATA 7. - do 5-go kwietnia
RATA 8. - do 5-go maja

Opłatę rekrutacyjną za kurs proszę przelewać na konto:

Linda & Ślesicki Production Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością

ul. Gen Zajączka 7, 01-518 Warszawa

66 1240 1040 1111 0000 0136 5748 

Uprzejmie informujemy, że w trosce o Państwa wygodę w roku akademickim 2016/2017 wprowadziliśmy indywidualne rachunki bankowe, na które należy wpłacać zobowiązania wobec zawartych umów o kształcenie. Indywidualny numer konta do wpłat znajduje się w załączniku nr 1 do umowy o kształcenie, dostępnym do podpisu od 1 października w Dziekanacie. 

Feedback